Ensummäisen valtuustokokouksen jälkeen tunnelmia

25.9.2013

Hei kaikki

Syksy on jo hyvässä vauhdissa, lomat on vain hämärä muisto ja sinne leivän syrjään on jo revetty.

Samoin laitettiin syksyn mittaan tämä Tehyläinen ylin hallinto himmeli käyntiin. Tiistaina 3.9 kokoontui Tehyn hallitus ja siellä käsiteltyjä asioita olivat Työllisyys ja kasvusopimus, ajankohtainen neuvottelutilanne, joka muuten elää koko ajan. Koko soppari ehdotelma löytyy muuten nopsasti STTK:n etusivulta.

STTK muiden keskusjärjestöjen tavoin hyväksyi sopimuksen ja nyt sitten eri liitot vääntävät vastapuolen kanssa sopimusta tahoillaan sopivaksi. Kuntatyönantaja oli nopea ja tarjosi heti meille vuonna 2011 hylkäämäämme sopimusta ja paluuta takaisin kuntapöytään, no ei kelvannut nuo taka- askeleet tänä vuonnakaan! Me päätimme seisoa yhden tavoitteen takana näissä neuvotteluissa ja se on meille se OMA SOPIMUS!

Valtio lupaa pientä porkkanaa 1,5% veron laskua kaikissa muissa veroluokissa paitsi ylimmässä. Valtio kompensoi kunnille tuon veromenetyksen. Kilometrikorvaukset palaavat takaisin parin vuoden takaiselle summalle, ratavero poistuu ja väylämaksut (merenkulku) laskevat. Nämä vain jos sopimuksen taakse saadaan riittävä määrä palkansaajia.

Kuntatyönantaja oli nopea Tehyä kohtaan

Sellainen viisas päätös, joka oleellisesti koskee meitä vassariryhmää on se, että minun hallituksen varajäseneni,  Backin Harri pääsee osallistumaan valtuuston kokouksiin. Näin helpottuu Harrin työ, hän on aina valtuuston kokouksissa ja  jyvällä siitä missä mennään ja kun minä olen hallituksen kokoukseen estynyt ei Harri ole ihan pihalla kuvioista.

Samoin saatiin selvyys puheenjohtajistoton työnjakoon. Marjut 1. varapuheenjohtaja aloitti takautuvasti elokuun alusta kokopäiväisenä tehyn hommissa. vastuulla yksityissektori sekä kansainväliset asiat. Anna-Leenalle jäi valtionpuoli ja ajankäyttöä ”mahdollisuuksien mukaan” ei kuitenkaan ½ työaikaa.

Muutama henkilövalintakin tehtiin eli kun Kirsti Viljakainen jää vuodenvaihteessa pois hänen työtään tulee jatkamaan henkilöstöpäällikön nimikkeellä Erja Saari Lahden henkilöstöpäällikkö.

Valtuuston kokous alkoi uusien valtuutettujen koulutuspäivällä. Päivän aikaan käytiin läpi kaikki Tehyn eri hallinnon alueet joita keskustoimistolla on. Jokaisen alueen johtaja esitteli oman yksikkönsä toiminnan sekä henkilökuntansa.

Jukka Palola kävi meidän uutta valtuustoa tervehtimässä. Jukka havittelee STTK:n puheenjohtajuutta sillä STTK:N pitkäaikainen puheenjohtaja Mikko Mäenpää jää vuoden vaihteessa pois tehtävistä. Palola on koulutukseltaan merikapteeni, ei paha peruskoulutus, etenkin kun on vielä tehnyt niitä ”oikeita töitäkin”.

Sitten nuo aina niin mielenkiintoiset, henkilövalinnat. Meitä ryhmänä lähestyi vapaat vaikuttajat ennen STTK:n ja TSN:n edustajien valintoja. VV:tä sapetti edelleen tuo liittokokouksen ylikävely jossa he kokivat jääneensä jalkoihin mm. puheenjohtaja valinnoissa.

Pitkän ja vaiherikkaan pähkäilyn jälkeen lähdimme mukaan vaaliliittoon vapaiden kanssa em. vaaleissa.Saimme 2 varsinaista edustajistonpaikkaa STTK:n edustajistoon.

No nyt on valinnat tehty ja kausi ”korkattu” siispä eteenpäin !

Ollaampas yhteyksissä,

T.Kati