Kysymyksiä ehdolle asettumisesta¨

21.11.2020

Hei sinä Tehyläinen joka pohdit lähtemistäsi Tehyn valtuustovaaliin!

Tässä sinulle lisätietoa valtuustotyöstä. :)

Kuinka paljon valtuustotyö vaatii kortilla olevaa aikaani?

Valtuusto kokoontuu sääntömääräisiin kokouksiin kaksi kertaa vuodessa, syys- ja kevätkokoukseen, Pasilaan Helsinkiin. Nuo kokoukset on neuvoteltu palkallisiksi työpäiviksi KVTES:ssä ja mikäli omassa työehtosopimuksessa päivät eivät olisi palkallisia, maksaa Tehy syntyvät ansionmenetykset.

Kokousmatkat ja majoitukset maksaa Tehy. Lisäksi saat kokouspäiviltä palkkion.

Kaikki kokouspöytäkirjat lähetetään sähköisenä sinulle hyvissä ajoin etukäteen tutustuttavaksi. Lisäksi ennen valtuuston kokousta ryhmämme kokoontuu etukäteen, miettimään yhdessä kokouksen asioita.

Valtuuston kokoukset ovat olleet odotettuja tapahtumia. Ne ovat olleet katkoja normaaliin työrytmiin ja tilaisuus puhua asiaa samanhenkisten ihmisten kanssa. Eikä pidä unohtaa virkistyspuolta.

Aina ei luonnollisesti nuo kokousaikataulut vuosikalentereissa henkilökohtaisesti onnistu. Tuolloin valtuuston kokoukseen osallistuu valtuuston varajäsen ryhmästäsi. Varajärjestelmää hoitavat Tehyn omat toimihenkilöt. Eli jos et jostain syystä pääsisi valtuustoon, tulee tilallesi varavaltuutettu.

Mitä kokouksissa päätetään, osaanko?

Aivan varmasti osaat! Sinä, jos kuka, tiedät omasta työstäsi ja etenkin sen ongelmista eniten. Nuo ongelmat ovat juuri niitä asioita, joita valtuustossa pohditaan ja joista ollaan kaikki kiinnostuneita. Valtuuston kokous päättää Tehyn suunnasta, toiminnan askelmerkeistä, antaa valtuudet sopia työehtosopimuksista ja joskus niiden sopimista vauhdittavista tukitoimista. Valtuusto määrää Tehyn rahankäyttöä ja valitsee liiton hallinnon. Mikäli et ymmärrä, voit kysyä!

“Vassareiden” ryhmä ei tunne sanaa ”pönötys”. Me olemme aktiivinen, avoin, keskusteleva ja lämminhenkinen porukka, johon kenen tahansa on helppo tulla. Vaikka ryhmän nimi on vasemmisto ja sitoutumattomat, emme juuri puhu puoluepolitiikkaa, vaan tärkeintä meille on saada lisää liksaa ja paremmat työolot tehyläisille.

Se kaikkein paras asia, jota valtuuston kokouksessa tapahtuu, on ollut mielestämme kaiken uuden oppiminen ja taustoittaminen. Paikalliselle edunvalvonnalle ja esimerkiksi kuntapäättäjille tai ao-toimijoille valtuustopaikka on tuonut tietoa ja oppia ropisemalla.

Valtuustossa on kuultu laajasti koko yhteiskunnan tilaa käsitteleviä näkemyksiä ja selityksiä sille, miksi Suomessa milloinkin päätetään asioista, niin kuin päätetään? Meillä on ollut vieraina mm. STTK:n päättäjät, päättäjiä Suomen Pankista ja maan hallituksesta.

Meillä on tulevalla kaudella erityinen uusi vaikuttamisen paikka - historian ensimmäinen kunta-alan oma sopimus sote-henkilöstölle otetaan käyttöön 2021.

Tarvitsemme sinut mukaan keräämään jokaisen joutilaan tehyläisen äänen. Läpimenoonhan tarvitaan ainakin 100 ääntä, joten äänten kerääjiä pitää olla paljon.

Kysy meiltä tarvittaessa lisää, vaikka sähköpostitse tai jäsensivujen keskustelualueella. Toivottavasti olet matkassa rakentamassa tulevaisuuden Tehyä!

Terveisin,

Tehyn vassarit